Gyakori kérdések

e-mail

www.elektroncso.hu » cikkek

 

Az APX100. A BEAG 100W-os PL509-re épülő erősítője.
Bozó Balázs


Az eddigiekben valami oknál fogva a PP AB osztályú erősítők kimaradtak az oldal ismertetéseiből. Pedig vannak olyan erősítők amiket érdemes bemutatni már csak a népszerűségük okán is. Ilyen erősítők a BEAG erősítői hiszen még most is sok található belőlük, gyakran még eredeti helyükön is jelen esetben intézmények, iskolák hangrendszerének meghajtóiként. Az APX100-as ilyen úgynevezett vonali meghajtó erősítőnek készült és ha jól gondolom az utolsó csöves erősítőként erre a feladatra a BEAG-tól. A cikk aktualitását az is növelheti, hogy viszonylag olcsón lehet hozzájutni még működő példányokhoz és hát a zenekedvelő bizony hazacipeli azért a jelképes 5000 Forintos darabárért. Sajnos az otthoni használatban némi problémát jelenthet, hogy az erősítő 100V-os hangrendszer hálózat meghajtására van felkészítve. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb távolságok áthidalására 100V-os feszültséget használnak, úgy hogy a hangszórók mellett még egy transzformátorral illesztik erre a 100V-os hálózatra az adott hangszórót. Így a nagy távolság miatt keletkező veszteség csökkenthető, cserébe viszont minden hangszóró mellé kell egy illesztő trafó. Aztán, hogy az illesztő trafó vagy a hangszórók minősége miatt volt élvezhetetlen a közvetített esemény, vagy zene ezt nem sikerült kiderítenem, de tény, hogy annak idején az iskolákban mindíg érthetetlen volt akár beszéltek akár zenéltek ezen keresztűl. Mivel magam is bírtokoltam ilyen készülékeket bizton állíthatom, hogy az erősítőben hiba nem volt e tekintetben.

Tehát az első problémát rendszerint az okozza, hogy a kimenőt nem ildomos rögtön hangszóróra kötni. Leleményesek ezt úgy szokták megoldani, hogy a kimenőt át tekercselik 8 Ohmos hangszóróra. Ezt én is megpróbáltam, de nem egyszerű dolog - bár olcsó. Mivel a kimenője rendesen össze van műgyantázva nekem nem sikerült szétszednem, de ez lehet csak az én ügyetlenségemen múlik. A mások álltal javalottak szerint erre nincs is szükség, mert azt a 158 menetet bujtatva is rá lehet tekercselni a kimenőre. Ilyenkor azért ismét felmerül bennem a kérdés, hogy de minek is? Szólni ugyan fog, de hogyan? Érdemesebb új kimenőt tekercseltetni hozzá, bár nem olcsó. Ha tehetjük akkor valami jófajta vasra tekercseltessük, és akkor még felülmúlhatjuk a gyári eredetit, mind hangminőségben, mind átvitel szempontjából. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindenféle hangszorót sorba kötve láttam már ilyen erősítőt működni áttekercselt trafó nélkül is. Persze leginkább zenekari hangosítás ilyenkor a cél, de álltalában ez rossz illesztést jelent ami azzal jár, hogy a 100W-ot biztosan nem sikerül kinyerni, de ha szerencsénk van a hangszórók túlélhetik, ezért erről mindenkit lebeszélnék. Figeyelem! Mint a lentebbi adatokból is kiderűl a 158 menetre utaló adat nem lehet megfelelő!

A TK206A-4 kimenő:

Minekután sikerült egy a gyári 4 Ohmos hangszorókhoz készített szekunderű trafót szétszednem, így hozzájutottam az adataihoz amik, az alábbiak:
Primer: 2x440me ∅0,25 (kezdet: a, a két tekercs csatlakozási pontja: b, vég: c)
Szekunder I: 3x40me ∅0,8 (4 Ohmos hangszoróra, párhuzamosan, a kezdetek: u, végek: q)
Szekunder II: 12me ∅0,35 (a 6,5V-os jelzőlámpának kezdet: v , vég: z)

A következő lépés általában a végcsövek cseréje, ami nem túl bonyolult feladat, mert minden adott hozzá, már magán az erősítőn is. Jellegzetes problémája, hogy a két cső nincs jól szimetrizálva, így az egyik cső anódja izzik. Én jártam úgy, hogy az anód annyira izzott már, hogy az üvegbúrát is kezdte magára szívni a vákuum miatt. Bár gyönyörű látvány, ha csak lehet kerüljük el, mert igen balesetveszélyes. Tehát a cső cserét egyszerű megejtenünk. Érdemes párba válogatott csövekkel pótólni a végcsöveket. A végcsövek beállításának menete a következő lehet: Vegyük ki a végcsöveket, (2db PL509 vagy PL519) állítsuk a P4 potenció métert (belül van, csak csavarhúzóval állítható!) olyan állásba amikor a maximális -54V körüli feszültség kerül le a csúszkájáról. Ezt megtehetjük kikapcsolt erősítő mellett is, és így biztonságosabb is. Álltsuk ezután a P3-at ( a P4 mellett található, szintén belül csak csavarhúzóval állítható) középre. Rakjuk be a csöveket. Kapcsoljuk be az erősítőt. Várjuk meg még felmelegszik, közben figyeljünk nem izzik-e fel valamelyik cső anódja, ha igen azonnal kapcsoljuk ki, és ellenőrizzük le, hogy a P4 illetve a P3 a leírtak szerinti állapotban vannak. Az előlapon találunk egy műszert és egy I illetve II kapcsoló állású kapcsolót. Az I illetve a II a végcsöveket jelölik, mégpedig a műszer szempontjából. Jó emissziós adatokkal rendelkező csöveknél úgy kell beállítani a P3 és a P4 kombinációját, hogy a műszer a zöld sávban mozogjon, és a kapcsoló kapcsolgatásával a két cső között különbséget ne lássunk. A gyakorlatban sajnos a műszer megviccelheti az embert, tehát érdemesebb kikötni és helyére egy multimétert illeszteni, és a beállítást ennek segítségével elvégezni. Természetesen miután a szimmetriát beállítottuk a P3-al állítsuk be a csövek munkapontját is a P4-el. Ezt a dolgot azért ne kapkodjuk el. Érdemes jó pár percet várni, mert a munkapont - főleg új csöveknél, fél óra alatt is változik, ami megkívánja az után állítást. Aztán pár óra elteltével ismét érdemes ránézni, és pár nap múlva ismét. Aztán már csak 2-3 havonta használattól függően. Ha az erősítőt bekapcsolva, a bemelegedés utánn rögtön erős brummot hallunk a hangszóróban (és egyébbként addig jól ment), szinte biztosan az egyik PL509 gyengélkedik illetve erőssen felborult a szimmetriája a két csőnek. Ez a hiba menet közben is előállhat. Ha nem szimmetrizáljuk ki megfelelően, nem csak az egyik csövet tesszük tönkre, hanem rendszerint mind a kettőt. Figyelem! Az erősítőben igen magas anódfeszültség található (közel 500V!), működés közben belenyúlni életveszélyes! Ha menet közben a végcsövekről lehúzzuk az anódsapkát valószínűleg sikerül a kimenőt tönkretennünk!

Végül de nem utolsó sorban érdemes a hálózati trafóját átkötni. A régi 220V-osról, a mainak megfelelő 230V-os hálózatnak - és ami fontosabb, biztonságosabb - 240V-osra átalakítani. Ezt már csak azért is érdemes megtenni, mert csak egy forrasztás a hálózati trafó primer oldalán. A forrlemezen a C jelzésű vezetéket forraszuk át a G jelzésűre. Ha ezt nem tesszük az anódfeszültségünk meghaladja az 511V-ot a neki megfelelő 460V-ot helyett, ami nem kedvez a csövek élettartamának. Nem beszélve a puffer elkókról sem.

Aztán az előbbiekben is említett források nem felejtik megjegyezni az újdonsült tulajdonosoknak, hogy akkor lesz "HiFi"-bb az erősítő ha a védelmet megszünteti benne. Ez általában a V3 jelzésű cső foglalatból való eltávolítását értik. Ez a cső ugyanis egy teljesítmény csökkentő áramkört valósít meg, arra az esetre ha a terhelés leszakadna, vagy zárlatos lenne működés közben. Az ehez szükséges vezérlő feszültséget egyrészről a bemenetről, másrészről a kivezérlés indikálására is használt H2 jelű lámpát is meghajtó kimenőtrafó tekercsről kapja. Említést érdemel, hogy a H2 jelű lámpa a terhelés leszakadásakor egyfajta terhelést biztosít a kimenőn kersztűl, hogy a kimenő a lehetőségekhez mérten ne üthessen át. Persze a "HiFi"-bbé tételhez ezen lámpa kicsavarása is hozzájárul a legendák szerint.

Az erősítő kapcsolása igen modern, ezt jelzik a viszonylag fiatal ECC808-ak használata is. Az ECC808-at az ECC83-ból fejlesztették ki, az akkor már kihívásként jelentkező sztereo igények kielégítésére. Bár a két cső csőfej bekötése nem azonos az ECC808-al helyetesíthető az ECC83 (Természetesen a foglalatot át kell kötni!). Az ECC808 kifejlesztésekor arra törekedtek, hogy a búrán belöli két trióda a lehető legjobban szimetrikusak legyenek egymással, de ugyanakkor - egy árnyékoló lemez segítségével - az áthallásuk kellően alacsony lehessen. Ezen feltételek kellően precíz gyártást igényeltek. Bár én igen kedvelem ezeket a csöveket, sajnos a "white" fülűek nem rajonganak érte. Az APX100-ban minden feladatot, úgy mint feszültség erősítés, fázisfordító fokozat és a már említett teljesítmény csökkentő fokozatot is ezen ECC808-ak valósítanak meg. Mivel ezen erősítők viszonylag fiatalok kevéssé találkozhat az ember cserére szoruló ECC808-akkal. Az erősítő érdekessége, a feszültség kétszerezővel előállított tápfeszültség. A legendák szerint ez a táp egy röptében alkalmazott szükség megoldás volt, mert eredetileg nem 100W-os erősítőt készítettek, és a már meglévőt alakították át. Sajnos az igazságot én nem ismerem, meg hát tudjuk, hogy amúgy is oda át, van. Minden esetre így a kimenővel egyező magra került a hálózati trafó is. Ezek az M102-es magok. A jobb eredmények érdekében a segédrács áramát stabilizálták egy VR150-el. Ennek meg is lett a hatása, mert az erősítő igen jó eredményeket tudhat magáénak, de persze vegyük figyelembe, hogy a megcélzott fogyasztói réteg hangosítási feladatokra szánta, és nem otthoni zenehallgatásra és pláne nem HiFi hangvisszaadásra!

Adatai:

Színuszos teljesítménye: 100W
Zenei teljesítménye: 140W
Torzítása: 2%
Bemeneti érzékenysége: 775mV/0,22MOhm
Frekvenciamenete: 30Hz ... 15KHz ±1dB
Jel/zaj viszonya: -60dB
Súlya: 16Kg
Hálózatból felvett teljesítménye: 320W

Mint már említettem magam is tulajdonosa voltam egy pár ilyennek. A 100W kellő erő ahhoz, hogy szinte bármit zenélésre kényszerítsen. Igen gyakran lehet velük találkozni zenekari aplikációkban, és igen jól viselik magukat, a zenészek elégedettek velük. Én, végül is csak azért váltam meg tőlük mert tudtam, hogy jó gazdához kerülnek majd, és mert a további sorsukat egy közös dobozban tudtam volna csak elképzelni, de nem volt kedvem az átépítéssel bajlódni. A sors fintora, hogy bár a dobozukat nem én készítettem - hanem leendő gazdájuk, ami igen jóra sikerült, de mégis csak én szereltem át őket új otthonukba (így lett a neve APX101 Elit), megejtve ezzel a szokásos tuningot is. A tuning ilyen esetekben az elkók cseréje szokott lenni első körben. Nálunk más nem indokolta az elkó cseréket csak az, hogy nem fértek el az új helyen. Ezt követte volna az elkókat áthidaló 1uF-os fóliakondik, illetve a trimmerek cseréje. Mivel azonban a trimmerek javarészétől megszabadultunk, a műszeré megmaradhatott is. A paneltől szintén csak a hely miatt kellett megválnunk, más nem indokolta, és védelmet is csak a hely hiánya miatt hagytam ki, legalább is a V3-at és kellékeit. (Helyhiányról abban az értelemben beszélek miszerint a megjelenés miatti cső elhelyezések adottak lettek számomra az elkészült doboz útján)
További tuning ötleteim a diódák cseréje a SIEK7 illetve a SIEK2-ről a 6C33C-B erősítőben is alkalmazott MUR-okra, de természetesen a csatoló kondik cseréje sem maradhatna el, bár a Remix kondik annyira nem rosszak, ezért jól nézzük meg, mire cseréljük. Az izzó a helyén maradt. A doboz, mint a képeken is jól látszik fa alapú, de eloxált aluminium elő és hátlapú. Az átépítést kiegészítette még néhány látvány elem, amit kék ledek garmadája old meg. Feltünhet a képeket nézegetve a gumibugyis megoldás, ennek értelmet a hátulról megvilágított hangerő szabályzó ad. Mivel nem akartuk csúszó érintkezősre alakítani, ezért madzagon odavezetett áram készteti világításra a LED-eket. Viszont így a forgatások alkalmával a madzag felcsavarodik a tengelyre, amit aztán nem szívesen enged el. Ennek elősegítésére van a bugyigumi beaplikálva. Az általam aral kútnak becézett erősítő mái napig is gazdája megelégedésére szolgál.

 

Felhasznált irodalom:
[1] Rádió Technika Évkönyve:1979