Gyakori kérdések |
||
Hi-Fi szempontból az egyik legsikeresebb BEAG erősítő vitathatatlanul az EA-057. Hírnevét a jó konstrukciónak, és hangjának köszönheti, de népszerűségében biztosan jelentős szerepe van a Hifi Magazin első számának is, ahol is egy Maranz (4400) Receivier-rel eresztették össze. És, ugyan a Maranz akkor a legmodernebb technológiát követve, félvezetőket és Quadrofón rendszert vonultatott fel, messze nem tudta maga alá gyűrni az akkor már öregnek és elavultnak számító csövest. A hangját sokáig etalonnak tekintették és ma is mérföldkőnek számít, az audiókultúrával foglalkozók mai napig gyakran emlegetik - többnyire szintén etalon szerepben. De, visszatérve az EA-057-eshez, amit eredetilg stúdió célokra fejlesztettek ki. Ezt szolgálja a kialakítása is, hiszen Rack álványokba szánták. Valószínűleg a magas és mélyhang hangszínszabályzóját is ezért alakították ki úgy, hogy csavarhúzóval állítható. A hátlapon található speciális csatlakozó sem kényezteti el az embert, és a bemeneten alkalmazott illesztő trafó is a stúdiókban megszokott szimmetrikus jelvezetékezést hivatott kiszolgálni. Sajnos én eredeti EA-057-est még nem láttam, így balgaság lenne ha tovább ecsetelném. Az EA-057-es erősítő jól ismert csöveket használ úgy mint ECC83. Végerősítő csőnek az EL-34-eket. Ezeket a végcsöveket állítólag direkt hangfrekvenciás végcsőnek fejlesztették ki a Mullard-nál. Az EL-34 ősének a Philips angliai leányüzemében fejlesztett EL-37 tekinthető. Ezt a csövet nevezték később EL-34-nek. Mindkettő 25W-os anód diszipációval rendelkezik, de az EL-34 képes a 800V-os anód feszültségre is, míg az előző változat csak 400V-ra. A párhuzamosan kapcsolt EL-37-ből született az EL-38 (6CN6). Előszőr 1958-ban a Philipsnél kifejlesztettek egy sugártetródát EL-36, vagy soros fűtésű változatban PL-36 néven. Ugyan olyan sugártetróda, mint az RCA fejlesztette 6L6. Ez a vonal azonban inkább a későbbi sorvégcsövek családfájának gyökere, és így a közvetlen utódai inkább a(z) EL/PL-500, 504, 506, 508, 509 - 519, és végül a PL523. Visszatérve az eredeti vonalhoz meg kell említeni a családfáról olyan híres típusokat is, mint az EL-152, ami az LS-50 (GU-50) kiváltására alkalmas, vagy az EL-151, EL-156. A közvetlen családfa valamikor 1928-ben kezdődik a Philips F704 triódával majd F443N (1931), a 25W-os végcsöveket nyomon követve ezután az EL-55, PE 06/40 (1940), majd az EL-60 (1946), és végül 1948-ban az EL-37, majd az EL-34 következett vagyis inkább már 1950-től. Persze a fejlesztésre nagy mértékben hatottak a közben szintén fejlesztett 9 illetve 18W-os csövek is. Fiatalkori álmom volt egy ilyen készülék, ami csak fokozódott a HFM olvasgatásával. Aztán egyszer csak leközölték a rajzát szervízcélokkal, hiszen mint konstrukció elavultnak volt titulálva. Ez elindította bennem a vágyat a megépítésre. Mivel mindenből a legjobbat akartam beépíteni, de java részt még azt sem tudtam mi számít a legjobbnak, így hosszas alkatrész gyűjtögetés kezdődőtt, többszöri teljes alkatrész garnitúra cserével. A végső kialakítása is hónapról hónapra változott annak megfelelően, hogy éppen milyen doboz kialakítás tetszett meg. Aztán végül is 2A3-as erősítőt hamarabb építettem mint EA-057-et. De, hogy az álom ne maradjon megvalósítatlan építettem egyet belőle. A kinézetét az akkor kialakított GADGET design határozta meg, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben a sokkal "tudományosabb" kinézetű légszerelést alkalmaztam, mint abszolút panel mentes környezet. Tapasztalatként levonható, hogy nem szabad így építeni, legalább szerelő vagy forrlécet kell alkalmazni! A kimenőtrafó adatait azóta sem sikerült kiderítenem. Én az akkor még létező BEAG trafó üzemében készítettetem el, de a 15 Ohm helyett 4 Ohmos szekunderrel. Állítólag valami szabadalmazott eljárasú a trafó, bár én különösebbet nem láttam rajta. A legendák is azt rebesgetik, hogy több féle kimenővel is készült, mármint abban az értelemben, hogy kivitelre, tehát tekercs osztás tekintetében és nem mondjuk szekunder terhelés szempontjából. Így aztán ne csodálkozzunk ha esetleg kimenőként a rajztól eltérő tekercs elrendezéssel találkozunk. Sajnos olyan leírásról nem tudok, ahol legalább pár ilyen kimenőt hasonlítottak volna össze hang szempontjából, de még technikai adat szempontjából sem. |
[1] Hifi Magazin #1: | 1979 ősz |
[2] Jochen Gittel: | Die EL-34-Story |
[3] HFM 33: | Böngésző rovata, EA-057 kapcsolási rajza |
www.elektroncso.hu » cikkek » a lapteteje