Gyakori kérdések

e-mail

www.elektroncso.hu » cikkek

 

GM-70: a Story
Béri István


A 90’ évek elején kezdtem el az elektroncsövekkel foglalkozni. Az eltelt időszaknak tapasztalatait szeretném átadni.

Köszönet.

  • Köszönetet mondok Borbély Ernő úrnak (www.borbelyaudio.com) és feleségének Irénkének mindazért a szakmai és emberi segítségért amit önzetlenül nyújtottak.
  • Azoknak a Barátaimnak akik évről évre kitartóan segítettek műszakilag, emberileg és zeneszeretetükkel.

A történet egyszerű: Szerettünk volna egy klasszikus kapcsolástechnikájú együtemű 30-40W-os, A-osztályú de nem „utcai” erősítőt csinálni, aminek jó a „hangja”.

Már itt el kellett köszönni 2A3 / 6B4G / 300B típusoktól , mert a paralel SE-et helyből kizártuk, maradtak a 211 / 845 -ösök, de ezekből már akkor is volt egy tucat a „piacon”. Maradt a 308 / 212-es, melyek brutális 275W-os anóddisszipációjukkal mint lehetséges típusok szóba jöttek.

A 212-est kipróbáltuk, de meghátráltunk a cső fizikai méretei, illetve a 150 - 180mA-es 1,5kV-os tápfeszültség miatt. (nem tudtunk az akkori műszaki lehetőségek mellett megfelelő kimenőtrafót csinálni) Ezzel a csőtipussal azóta már több SE erősítőtt is forgalomba hoztak sőt egyes „szerényebb” körülmények között élő barátunk A1 PP rendszert is épített.

A sors és a véletlen akinek a neve „nem a szerencse” a kezünkbe adta az első GM-70 est. Ez az orosz (vagy „szovjet”) cső amit az Uljanovsziak gyártottak, lenyűgözött mindenkit.

Az orosz csőgyártás teljes palettáját a mai napig sem sikerült teljes egészében áttekinteni. A gyártási helyeket tudatosan „szétszórták”, a technikai, műszaki paramétereket kis pontatlansággal adták közre, illetve szándékosan visszatartották. A gyártás mindig is a hadiipart szolgálta ki, de ezzel a technikával igen magas műszaki tartalmat produkáltak, mivel még „lopakodót” is tudtak vele „fogni”.

    Visszatérve a GM-70-eshez, a csőnek két gyártott változata van:
  • a grafitanodú, kiegyensúlyozott, határozott testes de mégsem tolakodó hangú (kép)
  • és a plattirozott réz/aluminium, ami talán egy kicsit harsányabb, de az egyensúly továbbra sem borul fel. (kép)

A cső 125W anóddisszipációjú, 20V–os nem felezett fűtésű, és erősítési tényezőjét tekintve a két amerikai típus közé esik: 6-7. Az anódgeometriája brutális, szerintem 150W-os disszipációt is lazán kibír. Nagyon egyszerű de végtelenül jó az anódkontaktus megoldása, kivezetése. (a 211-es régebbi példányai 100 órás üzem után „elszikrázták” magukat)
A Vacuum Tube Valley kaliforniai lap egy száma összehasonlította az amerikai klasszikusokat: 211, 845, RCA, GE, Taylor etc. és véletlenségből bekerült a GM-70-es is. Mosolyt keltő lett az összehasonlítás mert a GM-70 kiugróan jó adataival „lealázta” az etalonokat.

Ez volt a kezdet melynek első összegzése a GLASS AUDIO 2000/6 utolsó számában megjelent „TRADITION” című cikk lett. Ennek érdekessége az induktív anódterhelésű 300B-s hajtás volt, illetve a vágott magok területén szerzett pozitív tapasztalatok.

A 300B-s induktiv terheléssel történő hajtás, mint az mérésekkel visszaellenőriztük 300kHz fölé tolta a meghajtó fokozat -3dB-es pontját ami felülről nem határolta a rendszert illetve megfelelően alacsony hajtási impedanciát biztosított a végcső részére.

Ez volt a trafóanyag ismereti „tanfolyamunk” első nagy lépése. Megismerkedtünk a szemcseorientált (Grain oriented) anyagminőséggel és azzal hogy mennyire számit a „vastagság” pontosabban a felhasznált szalag vastagsága. Kezdtük a 0,1 mm-essel, folytattuk a 0,05 mm-essel, az EILOR gyártmányai voltak, majd egy újbóli véletlen okán („az életben nincsenek véletlenek”) meghallgattunk egy VAC 0,025-mm-es vágott mag garnitúrát. Ezen a ponton meg is álltunk, beszerezhetetlen. De ez volt a legjobb.

A GM-70-et fix előfeszültséggel állítottam be. Itt egy kicsit elidőznék. Nagyon nagyra becsülöm a Japán Audio alapszemléletét. Egyszerűség, precizitás és az állandó törekvés a mindenkori kapcsolás tökéletesítésére. A felhasznált anyagok tekintetében állandóan próbálkoznak a lehető legjobb hangminőségű alkatrészek és transzformátorok kipróbálására. Számos név a magyar audió egén mint „állócsillag” ragyog, de hagy említsem meg, hogy Japánban azért más nevek, és más kapcsolások sokkal nagyobb becsben állnak.
Én Susumu úr fix előfeszültségű logikáját, - amit azért Ő is az öreg Amerikából emelt át - tekintem a végcső beállításának legjobb megoldásának.

Kiyokazu Matsunami úr 1996-ban publikálja a kapcsolást. A kapcsolás meghajtó része a 80-as évek elejétől "formálódik". Napjainkban is "él" mert 300B-től , 211, 810-es meghajtásánál is használják. Végtelenül egyszerű, egy, két fokozatú meghajtó áramkör, a másodikba egy "mágikus" fokozatközti trafóval, a Tango NC-14-essel, ami mondhatni ma már klasszikus. A végcső ,a 845-ös család britanniai sarja, NT-36. (Ez a cső ma 2000; USD -ért is csak nehezen szerezhető be.) A végcső munkapontját katódellenállással állítják be. A kimenő a Tamura gyártmánya F-2013-as (ha az interstage Tango, akkor a kimenő legyen Tamura). A direkt utánépítés a trafók és a végcsövek tekintetében szerény 6000; USD-t (1,2 m forint) igényelt volna, ami azért egy kicsit túlzónak hat egy magyar pénztárcához.

Ezen a ponton került a képbe a GM-70-es a maga 125W-os anód disszipációjával és elérhetőségével. Az NC-14-es forrástól és a szállítás helyétől függően 40-60 ezer forintét beszerezhető. Már a legelején eldöntöttem, hogy ezt a trafót meg kell venni, mert a kimenőt "magyar ember gyereke" is meg tudja csinálni. De, az illesztőtrafó az más ...

A kimenő trafó, avagy a lélek mibenléte:
Csak nagyon edzett idegzetű, nyugodt és kitartó tervező és kivitelező embereknek ajánlom, borzalmas mennyiségű idő az, amit az ember egy kimenőtrafóra szentel. Amikor az ember már úgy gondolja, hogy végre kész, és minden visszamérve, a teljes erősítőn, rájön hogy még mindig a rajtkockán áll.

    Trafóanyagban két változat jött be:
  • Grain Oriented: irányított szemcseszerkezetű vágott magok 0,05 mm szalagvastagsággal, izraeli ill. török gyártmány.
  • Azok az amorf vágott magok amelyek anyagösszetétele olyan finomságú amik 100 KHz felett is mennek, szalagvastagságuk 0,025-0,027 mm., ír ill. török gyártmányúak. (egyik cégnek sem csinálok reklámot, mert a beszerzési áruk nem tolerálható)
  • Létezik egy még ki nem próbált kategória is a nanokristályos anyagösszetétel. (itt a mag ára a Tamura F-2013-as kimenő trafó párjának az árával vetekszik)

A megépítésről pár szóban.
A meghajtórészben használt csövek a 6J5 és az 6AH4 is a 6SN7 egy változata, melyben a búrán belűl csak 1db trióda van a 6SN7 duplatriódájávál szemben. A különbség nem merül ki azonban ennyiben, hiszen a 6AH4 több áramra is képes, ezért helyettesítéskor az orosz 6C19P (6С19П) használható. Az orosz cső foglalata novál ezt ne feledjük el. A 6J5 utáni betűjelzés a burára utal, ami G esetén gnóm és üveg, míg GT esetén szintén üveg de alakra a 6SN7-re hasonlít.
A tápban használt 866-os gáztöltésű dióda helyett a GG1-0,5/5 (ГГ1-0,5/55) használható, a felhasznált fojtók 40H-esek.
Alkatrészei:
Kondenzátorok:Ellenállások:Elektroncsövek:
c1,c3: 100uF/35V KM
c2: 220n/630V (olaj/papír)
c4: 100uF/250V
c5: 47uF/450V
r1: 1K
r2: 47K
r3: 220K
r4: 1K/2W
r5: 2K/50W
r6: 10K/5W
rx: 20K-25K
p1: 100K (log. pl. APLS)
p2: 100R/10W
V1:6J5GT
V1:6AH4
V1:GM-70

 

 




KIT-ek / Készülékek

vissza a lap tetejére

NHC Brenner's Tradition AccTS 300B Monoblokk 250000

WE91 base: A világban mindenki úgy beszél a WE erősítőkről, mintha egy teljesen más csillagrendszerben élne mint mi. A kíváncsiság volt az igazi hajtóerő: Miért-,minél-,mivel tudtak többet, vagy ez az egész csak egy blöff? Sajnos nem! Egyszerű de mégis rafinált kapcsolás technika illetve a top kategóriás alkatrészek, és a kimenő trafó anyaga..
A felhasznált TAF, CADDOCK ellenállások, Black gate WKZ, Mundorf kondik, hozták a "formájukat" de itt is teljes áttörést az amorf kimenőtrafó anyag adta meg. A meghallgatás is ugyanezt igazolta vissza. A képre kattintva az kinagyítható.

NHC Brenner's Tradition GM70 Monoblokk 500000

A GM-70 legendáját megteremtő erősítő legutolsó verziója. A kezdeti, még 300B-s meghajtást tartalmazó változat leírása és a GM-70 didalútját és dicsőségét megalapozó cikk a GlassAudio 2000/6 számában olvasható. Rövidesen erről a legutobbi változatról olvashatunk a cikkek között, de addig is a lényeges változások: A 300B-t egy tango típusú illesztőtrafó váltotta fel. A sokkal drágább, ám nem oly kiváló Ultra Tone Silver kondenzátorokat felváltották a Mundorf Supreme Silver/Gold kondenzátorai. Amik az előbb nevezetett, de a VitaminQ kondenzátorokat is képes volt felülmúlni. A kimenő trafó is az új NHC II-es lett, a 300B-s végfoknál részletezett okokból. Bár az Izraeli mag a maga 0,05-ös lemezével igen - igen jó, az új amorf mag mégis teljesen más dimenzió. Többi részlet nem változott jelentősen a Caddock ellenállások és a Tantallumok is maradtak a helyükön.
A képre kattintva az kinagyítható. A képen réz anódos GM70 szerepel, a feltüntetett ár azonban a grafit anódosra vonatkozik!