Az AEX251 a BEAG hangszererősítő.
Rozsinszky Andor



Dokumentációk

Kapcsolásirajz



A volt BEAG gyár elektroncsöves hangszererősítőket is gyártott az 1970-es években. Basszus hangszerekre az AEX250-es, gitárokhoz, billentyűsökhöz az AEX251-es, énekhez az AEX650-es 60/70 Wattos készülékeket. Rövid műszaki leírásuk megtalálható az [1] forrásban a 73. oldaltól a 80. oldalig. Mindhárom készülék azonos teljesítményű, műszaki paraméterű, azonos kimenő és hálózati transzformátorok alkalmazásával lettek felépítve. Eltérések az előerősítő fokozataikban vannak. A kimenőtrafók úgy vannak tervezve, hogy a 8 vagy a 16 ohmos kivezetéseket alkalmazzák a megfelelő hangsugárzókhoz illesztve. Megfelelő – nem nagy költségekkel – a mai követelményekhez, igényekhez illeszthetőek.

Az AEX251-es kétcsatornás készüléken az alábbi módosításokat alkalmaztam:
A tápegység anódfeszültséget előállító részében az elektrolit kondenzátorok értékét kétszeresére növeltem. A feszültség kétszerező kapcsolás anódfeszültsége marad, csak a belső ellenállása csökken. A negatív előfeszültséget előállító részt, szintén feszültségkétszerező kapcsolással, alkalmassá tettem a nagy ballonú –56V-ot igénylő, strapabíró 6CA7/E34L elektroncsövek kiszolgálására is. Így már, be lehet állítani a 23mA-es nyugalmi anódáramot. Az előfeszültséget két darab helitrimmerrel állíthatóvá és szimetrizálhatóvá tettem. A tápegységet elláttam egy ellenállás feszültség osztóval, ami +46V-ot állít elő. Ezt a +46V-os pozitív potenciált a 6,3V-os fűtőfeszültségre vezetve, a csövek fűtőszálán magasabb pozitiv feszűltség lesz, mint a katódjaikon uralkodó feszültség és ez gyakorlatilag a brummot elnyomja, de a csövek működését nem befolyásolja. A két végerősítő segédrácsára kapcsolódó 2 db. 100 ohmos (R76,R78) ellenállás előtt egy 330k-os 2 wattos ellenállás (R75) egy kicsit előterheli a tápegységet és a gitárjátéknál, egy esetleges 6 húros erőteljes akkord beütésnél, a maximális kimenőteljesítmény közelében a segédrács feszültség nem rántódik meg nagyon, ami fontos a torzításmentes átvitel miatt. A tápegység pufferkondenzátorainak kétszeresére vételét szintén, az ilyen, a hirtelen erős dinamikai igénybevétel indokolta. Sajnos, gyárilag nincs a készülékben anódfeszültség késleltető, vagy külön ki/be kapcsoló, pedig ez a végcsövek élettartamára jótékonyan hatna. A 480V-os anód és segédrács feszültségek esetén az illesztő ellenállás (Ra-a) 4000 Ohm.

A két előerősítő elhúzásmentes keverése érdekében anód/rács ellencsatolást alkalmaztam. Erre a fokozatra kerül a két csatorna jele és a külső reverb/echo kimenet is. A lineáris csatorna a megfelelő és eléggé közismert „lepke” típusú hangszínszabályzókkal működnek. A gitárregiszteres fokozat már bonyolultabb. A triódának kapcsolt EF86-os (V1) előerősítő fokozat a közös tengelyű kettős logaritmikus potencióméteres hangerőszabályozás után egy ECC808 (V2) kettős triódát hajt meg, amelyhez egy LC tagos sávkiemelő áramkör is tartozik, ami 3 lépésben szabályozható a katódkörében elhelyezett kapcsolók segítségével. Erőteljes kiemelésével igazodik a 2 oktávos menzúra (fogólap) 4 oktávos gitár hangterjedelméhez. (82,406Hz … 1318,51Hz) Ennek a csatornának az alsó határfrekvenciája 70Hz (-3dB) körül van a termoló fokozat dobogásának kiküszöbölése miatt. A termoló frekvenciaátfogása 4Hz … 8Hz-ig terjed. Ezt a 4 … 8Hz-es szinusz jelet a V2 másik fél triódája állítja elő. Amplitudója és frekvenciája az előlapról állítható. Ez a jel az ECH81 (V3) heptóda 3. rácsára kerül, változtatva annak erősítését a frekvencia ütemében, vagyis modulálja, ez adja a termoló effektust. Az amplitudó csökkentésével, vagy a csatlakoztatható pedálkapcsoló segítségével a termoló kiiktatható. A felirat helytelenül vibrátónak nevezi az áramkört. Tehát a gitárjel a V2 jelzésű ECC808 után egy „lepke” típusú hangszínszabályozóra kerül és innen tovább az ECH81-es csővel kialakított termolót megvalósító áramkörre. Az ECH81-es cső másik –trióda- fele 2 darab LC alacsony frekvenciás szűrővel a termoló dobogás már nem hallatszik. A másik csatorna jelét egy ECC808-al (V4) megvalósított előerősítő fokozat fogadja. Ezt a csatornát is egy „lepke” típusú hangszínszabályozóval színezhetjük. Ennek a lináris csatornának a - nem effektes (CN7/DL5 bemenetű) - hangszínszabályzójánál a C29 220pF-ról 330pF-ra lett megváltoztatva. Ez 110pF-dal lett több az un. "sziszegő" mássalhangzók jobb átvitele miatt - gyakorlati tapasztalatok alapján. A két csatorna jele innen egy visszahatásmentes keverőre jut (EF86, V5). Mindkét előerősítő fokozat katódelkóit eltávolítottam a nagyobb impulzusbeütések torzításmentes átvitele miatt.
A kivezérlést jelző 12 voltos izzó a 8 ohmos kimenetre egy soros 100 ohmos 0,25 wattos ellenálláson keresztül kapcsolódik. Itt a 8 ohmos kimeneten max. (70 wattnál) 23,6 volt keletkezik csúcsban és kb. 20 volt váltófeszültség környékén villan fel jól láthatóan - mivel az izzó eléggé lomha működésű, egy LED kivezérlésjelzőhöz viszonyítva. Az eredeti erősítőn a 8 ohmos kimeneten egy ellenállás osztóval megvalósított 1,5V-os - studió - vonalszintű kimenetet találunk. Ennek a kimenetnek a csatlakozóját felhasználva alakíthatjuk ki a 8 ohmos kimenetet, a legegyszerűbben.

A leírt módosításokat az tette szükségessé, hogy ezt a készüléket jazz zenész - zenetanár, öcsém - használta és ebben a műfajban elég nagy dinamikaváltozások vannak (pianisszimótól, a fortisszimóig). Most itt nem az állandó csúcsrajáratásra gondolok, hanem normális zenélésre. A 70 wattos maximum - mai igények alapján - egy nagyobb kultúrház, előadó terem, jazzklub, közepesen zajos helységben, még elegendő hangerőt biztosít. Persze jó, ha Fane vagy Celestion hangsugárzókat használunk hozzá, mivel ezek érzékenysége 100dB közelében van.
Több nyugati csöves hangszererősítőt javítottam már és mindenféle jellemzést mellőzve, summázva, valójában ezen készülékek jó működése nagyrészt az alkalmazott nagy érzékenységű hangszóróiknak köszönhető. (..mint Sámsonnak a hajában volt az ereje)
A feljavított AEX251-gyel is meghajtottunk már egy 200 wattos, 8 ohmos hangsugárzót és a zenészek sokkal jobbnak találták, mint ebben a kategóriában a saját nyugati erősítőjüket. Igaz nem egy dekoratív külső megjelenésű, de ez ebben a vonatkozásban 0,01 rangú dolog.

    Az átalakított erősítő paraméterei:
  • bemenet (2db): 20mV
  • kimenet: 8 , 16 ohm.
  • átviteli sáv: 40Hz - 15KHz ±2dB
  • harmónikus torzítása: 1.2%
  • színuszos teljesítménye: 60W
  • zenei teljesítménye: 70W
  • hálózat: 220V / 50Hz
  • hálózatból felvett teljesítmény (Pmax): 140W

 

Felhasznált irodalom:
Hangerősítő kapcsolások, Műszaki Könyvkiadó 1976