Gyakori kérdések

e-mail

www.elektroncso.hu » cikkek

 

A GU-50 SE a második felvonásban (ГУ-50)
Bozó Balázs

A képeken Ágoston Lajos erősítője látható


Sajnos Ágoston Lajos úr szabad idő hiányában eddig nem tudta elkészíteni a cikket ezért megpróbálom én. A fényképek az Ő általa megépített erősítőről készültek. Az alap erősítő - amit a kapcsolási rajz is mutat - nem rendelkezik bemeneti választóval, vagy hangerő szabájzóval, de a fényképen látott erősítő igen. Ez a bemeneti választó egy forgótárcsás (Jaxley) kapcsoló segítségével relékkel kapcsolja az erősítő bemenetére a műsor forrást. Az erősítő bemenete pedig egy sztereo kivitelű 100K-os logaritmikus potencióméteren keresztűl kapja meg a reléktől a kiválasztott műsort. Ezen áramkörök kezelő szervei a képen látszanak, de maguk az áramkörök nem, mivel a trafókat takaró lemez alá kerültek. Egyszerűségük folytán a kapcsolási rajzra sem kerültek fel.

Az erősítő alapjai az Ágoston Úr által írott könyvben (Audiófil erősítők építése) már napvilágot láttak, így a könyvet olvasottak számára nem lehet újdonság. (A végfok rész a 14 oldalról míg a meghajtása a 25 oldalról érkezett) Azoknak akiknek nincs meg az említett és hazai viszonylatban alapműnek számító könyv azoknak újdonság lehet a GU50 (ГУ-50). A GU50 egy adó pentóda. Mint ilyen a keleti blokkon belül igen elterjedt, hiszen az "ideiglesen" nálunk állomásozó szovjet hadsereg és a baráti magyar hadseregben is rendszeresített katonai adók egyik elterjedt adó csöve volt. Ez azt jelenti, hogy igen nagy mennyiségben található az otthoni fiókokban is, de rendkívűl olcsón is hozzá juthatunk még. A sors fintora, hogy a cső foglalata drágább, vagy közel azonos árú, mint maga a cső. A foglalatot általában a spiáter házával együtt tudjuk megszerezni és szinte kizárólag bontásból. Hifi erősítőkben a foglalatot általában megszabadítják spiáter házától - ami a cső hűtéséről is gondoskodott eredeti felhasználási helyén. Sőt a csövet is megfosztják az aluminium sapkájától. Ez a sapka engem a szocialista blokkban elterjed rendőri/katonai tányérsapkára emlékeztet, ezért különös öröm tőle megszabadulni. Eredeti helyén a cső stabil befogásáról gondoskodott és elektródát nem tartalmaz, tehát büntetlenül megválhatunk tőle. Amint megváltunk, ne feledkezzünk meg arról, hogy a cső üzem közben nem túl barátságos 200oC-os ballon hőmérsékletet is elérheti, ezért igen gondos és jól szellőzően alakítsuk ki helyét az erősítőben, és ne feledkezzünk meg a balesetveszélyről sem! Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a spiáter ház megakadályozott bennünket abban, hogy a csövet fordítva dugjuk be foglalatába, ha megváltunk tőle figyelmesen helyezzük be a csövet foglalatába, mert fordítva bedugva nem működik! Az élettartama kb. 1750 óra ha 40W-on használjuk.

Mielőtt a GU50-et teljesen be skatujáznánk és ki kiáltanánk róla, hogy orosz cső érdemes megemlíteni, hogy a magyar Adócső gyár is gyártotta 5S004 néven, de az eredetije valószínűleg az LS50 Wehrmachts adó cső lehetett. Mint ismeretes az orosz iparnak nagy fellendülést okozott a II. világháború. Egyrészt az "agy" leszívás kapcsán másrészt a háborúban akár hadi sarcként, akár más módon megszerzett ipari termékekből lekoppintott technika. A technikához persze rendszerint sokat adott a leszerelt gyárakból elvitt technológia is. Ezért nem gondolhatjuk, hogy a GU50 is teljesen orosz cső, de még csak azt sem, hogy orosz fejlesztés. (Hasonlóképpen kapott a Moszkvics Ford motort) De a keleti blokk más csőgyárai is készítették, például az NDK-ban SRS 552 M néven. Az eredeti LS50-et aztán készítették nemcsak a repülőgépek számára is hanem "normál" felhasználásra is RL 12 P 50 néven. Természetesen a későbbi jelőlése SL152 / FL152, de készült 6,3V-os fűtéssel az ennek megfelelő EL152 néven. Mivel még a kelet-német példányokhoz is hozzá lehet jutni érdekes lenne, egy meghallgatás erejéig összehasonlítani őket.

A GU50-et manapság sok kapcsolásban lehet látni és nem ritka a PPP kapcsolásban (4db GU50/oldal) kihozott 120W-os teljesítmény sem. Igaz ilyen esetben már a 600V-os anódfeszültség alap követelmény. A neten körbe nézve persze lehet találni kisebb PP (2db GU50/oldal) kapcsolásokat is, ami 75W körüli teljesítményt szolgáltat. Jelen bemutatásban ugyan szimpla SE erősítő mutatkozik meg, de akinek nagyobb kimeneti teljesítményre van szüksége megépítheti Paralellként is. A paralell megoldás két GU50 párhuzamosan kötését jelenti, 75%-os teljesítmény növekedés mellett. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a párhuzamos kapcsolásnál a kimenőtrafó ellenállása felére csökkentődjön. Ekkor a meghajtást is kissé variálni kell, mert a párhuzamosan kötött csövek többet várnak a meghajtó fokozattól is. (Ebben az esetben nyugodtan használhatjuk a GAD300 cikkben a 300B meghajtására használt SRPP fokozatot, vagy a könyvben is említett meghajtó fokozatokat. pl. ECL82, ECC83.)

Jelen kapcsolás tehát egy triódának kötött GU50 SE kapcsolást ábrázol. A pentóda trióda kapcsolása annyit jelent, hogy a triódához képesti többlet rácsokat egymással összekötjük és az anódra kapcsoljuk. Ekkor a pentóda közel azonos lesz a triódával, mind elektronikai és állítólag fül szempontjából is. - Ezzel azért lenne fenntartásom - A triódának kapcsolt pentóda tehát lemondott a pentóda elönyökről, ami így kisebb erősítést jelent, nem beszélve a segédrács teljesítményéről. Ha nem szeretnénk erről lemondani akkor célszerű pentódaként használni a csövet. Ekkor a G3 - fékezőrácsot kössük össze a katóddal, a lehető legrövidebb vezetékkel, még a foglalaton! A G2 - gyorsítórácsot kössük 100 Ohmos / 3W-os ellenállással a tápfeszültség + pontjára, vagy a kimenőtrafó UL megcsapolásához, így Ultra Lineár beállításhoz jutottunk ami azt jelenti, hogy a segédrács teljesítményét is a hangszóróra tudjuk juttatni. Ha a G2-t 100 Ohmmal a + feszültségre kapcsoltuk vegyük figyelembe, hogy ennek a feszültségnek jó szűréssel kell rendelkeznie, mert felesleges brummot rakhat a jelre és a munkapontot is destabilizálhatja. Ezért sok megoldásban a segédrács feszültségét külön feszültség stabilizátorral még tovább stabilizálják, de egy plussz elkót vagy hidegítő kondit mi se sajnáljunk. A pentódának kötött GU50 képes 10-12W-ot is leadni, de a trióda üzemű csak 7-8W-ot juttat a hangszóróra.

Tulajdonképpen az erősítő hangját jelentősen befolyásoló tényező a kimenőtrafó, ezért pár keresetlen szóban emlékezzünk meg róla. Az SE kimenőtrafókat jelentős misztikum lengi körül, talán nem is véletlenül. A fenti leírás alapján bárki elkészítheti a kimenőt, akár még első tekercselés/trafó készítési projectnek is. Nem is kívánok erről lebeszélni senkit, sőt sok sikert hozzá. Az én tapasztalataim szerint a Hiperszil magnak (bár jelentős más előnyei vannak), hideg és az én ízlés világom szerint kissé félvezetős hangja van, ugyanakkor igen precíz sokszor már kínosan precíz hanggal. Ezt a pentóda hangja még tovább fokozzhatja amivel kiváló lesz mondjuk Rock és egyébb progresszív zenék esetében, de a Jazz és a komolyzene szerelmeseinek komoly csalódást tud okozni. Ezért inkább az EI vagy M magos megoldásokat részesíteném előnyben, meleg barátságos hangjuk miatt. Ha rosszabb minőségű vasat használunk a terek homályosak, definiálatlanok lehetnek. (pl. régebbi dinamó lemezek) A házi készítésű kimenőket gyakran jellemzi a két oldal eltéréséből adódóan összeeső tér érzet, nem beszélve az eltérő hangzásról sem, bár ezt nehezebb felfedezni, és nagy gyakorlatot kíván. Sokan elfelejtik, hogy ha egy trafón átengedünk némi áramot hangferekvenciával modulálva, a trafó kimenetére hangszórót kötve azt működésre kényszerítve hangot hallhatunk. Na de, és itt van a kutya elásva: Milyet? Szerintem kevéssé van értelme olyan erősítőnek, amit nem szívesen hallgat az ember, vagy csak kényszerűségből hallgatja. Persze a megoldás az, hogy ha meg tudjuk hallgatni a lehető legtöbb konfigurációban és az alapján döntünk, melyiket építjük meg, vagy melyik trafót vásároljuk meg, ízlésünknek megfelelően.

A hálózati trafó, hasonlóan a kimenőhoz, szintén fontos tulajdonságú. A legtöbb esetben mégis az ár az egyetlen döntő, pedig nem kellene ennek így lennie. Jól körbe kellene járni a kérdést, amit itt most nem célzok. Egy apró összehasonlításba azért bele bocsátkozom. Tehát vannak az EI és az M magos trafók, ezek a legolcsóbbak és sokszor jó megoldást nyújtanak. Hasonló kialakításúak az SM vagy SU hiperszil magok. Az SM 4db "C" elemből álló míg az SU 2db "C" elemből áll. A jelenlegi trafó gyártás csúcsát képviselik. Magas a hatásfokuk és emiatt kicsi helyigénnyük. És vannak a gyűrűs vagy toroid magú trafók. A toroidnak a kialakításából adódóan vannak előnyei, hatásfokra jobbak mint az EI vagy M magok ha mag anyaguk azonos. Ha a toroid mag anyaga a hiperszil magokéval azonos akkor nyilvánvalóan azok hatásfokát tudja nyújtani. Mivel mágneses indukció a tekercsek belselyében keletkezik, amit a beléhelyezett vas fog össze a gyűrű magoknak hatalmas előnyük a kicsi szort mágneses tér. Ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy a hiperszilek jóval magasabb indukciót engednek meg mint normál társaik, akkor jóval magasabb szórt indukcióra is számíthatunk, amennyiben ki akarjuk használni a belőlük fakadó előnyőket, már pedig miért ne használnánk ki, ha már ilyen sokba került. Ezek a dolgok az erősítőt úgy fogják befolyásolni, hogy a kimenőket nem mindegy milyen írányban és hová szereljuk fel a sasszira, ha nem akarunk belehallgatni a hálózati 50Hz-be. Ebből a szempontból én személy szerint toroid párti vagyok, mert hatásfoka révén sokkal kisebb helyen is elfér (rendszerint a dobozon belülre) és nem okoz fejtörést a kimenők elhelyezése. Hátrányukként megemlíthető, hogy áruk magasabb, a bujtatásos tekercselés miatt. Rendszerint olcsóbb viszont a hiperszileknél, ha mag anyaga normál vas anyag.

 

Felhasznált irodalom:
[1] Ágoston Lajos:Audiófil Erősítők Építése 2003 ISBN9634308155
[2] Rádió Technika Évkönyve:1968 110 oldal.
[3] John Atwood: The 6SN7GT - the best general-purpose dual triode?

KIT-ek / Készülékek

vissza a lap tetejére

GU-50 SE KIT72000-tól