Teljesen új fejlesztésű elektroncső? Igen, nemcsak elvakult HiFisták élnek a földön hanem egyre nagyobb felhasználói az elektroncsöveknek - főleg mióta reneszánszukat élik, a zenészek. Jó lehet a zenészek és a HiFisták pont ellentétes szemszögből látják a kérdést és a zenészek főképpen a saját egyéni hangjukat keresve választják az elektroncsöves hangot vagy régebbi előadók hangját építik be a sajátjukba, akik még elektroncsöves hangszereken zenéltek. Nem véletlen a Zene Ipari elkanyarodásom, hiszen az új elektroncső fejlesztését a KORG hangszer gyártó indította és a szintén Japán Noritake (Itron) gyártja. Az új fejlesztésű elektroncsövet a Zene Ipari kiállításon a NAMM -on mutatták be 2015-ben. Jól érzi az olvasó ha a Noritake keze benne van a dologban akkor itt vákuum fluoreszcens kijelző technológiát vetettek be a hang érdekében. A kérdés akaratlanul is felmerül amikor a technológia ilyen kifejlett - robotok, lézeres mérés, stb., akkor ezt a technológiai fejlődést, miért nem vetjük be az elektroncső gyártásának érdekében. (pl. a Samsung a NEC is még az utolsó pillanatban is jelentett be új fejlesztésű katódot a képcsöveihez, a szintén katódot használó fénycső gyártás is túlélte a csöveket. Nagyszerű lenne ezeket a fejlesztéseket viszont hallani egy - egy új elektroncsőben) A korábban bemutatott új gyártású elektroncsövek leginkább a katódsugárcső gyártás területéről jöttek, ami indokolt is, hiszen az elektroncsövek gyártását a '80-as évek közepén szerte a világban leállították - kivéve persze Oroszországot és Kínát. A katódsugárcső gyártást azonban sokáig nem, hiszen a TV képcsövek, az oszcilloszkóp-csövek, monitor képcsövek és katonai megjelenítőkben továbbra is alkalmazták, míg csak a 2000-es években ki nem szorultak onnan is és a TFT megjelenítők szinte egyeduralkodóvá váltak. A másik ilyen elektroncső gyártási technológiát alkalmazó terület a kijelző gyártás, ami még most is fut és fejlesztik, ennek Japán képviselője a Noritake. A Noritake rendelkezik tehát, mindazzal a technológiával, hogy egy új elektroncsövet fejlesszen ki és kezdjen gyártani a KORG megrendelésére. Tehát, az új cső egy közvetlenfűtésű kettős trióda, VFD-knél megszokott planár technolóiával. A cső küllemében is inkább kijelzőre hasonlít, mintsem például a klasszikus ECC83-ra, bár ettől még gyönyörű - bocsánat az elfogultságomért, hiszen VFD gyűjtő (is) vagyok. A kijelző jelleget tovább erősíti, hogy az anód itt is kapott a kijelzők anódbevonatából így működés közben világít emelve ezzel a nutube misztikumát. A technikai adatait tekintve, kiemelik a 30000 órás üzemidőt és az alacsony anódfeszültséget ez szintén a VFD-knél megszokott ugyan úgy, mint a pozitív feszültségű rácsáramos működés. A 6P1 Nutube-ot az ötszörös erősítés nem teszi különösebben versenytársává akár még a 12AX7-nek sem hiszen ez utóbbi ennek a 20 szorosával rendelkezik. A szakirodalmat tanulmányozva az látom, hogy a példák is inkább hangszerbe javasolják és a paramétereiből magam is ezt látom, inkább zenészek veszik majd hasznát. Ettől függetlenül gyűjtők előre, amint meg lesz a saját példányom, kipróbálom. |
[1] KORG | NUTUBE Datasheet |
[2] KORG | korgnutube.com