Képek:
Az első - berepülő darab
A berepülő darab - egy ROTEL CD lemezjátszó dobozába
Későbbi "fa" dobozos verzió
az akkumulátoros előerősítő, és mc-pre pre.
A relés hangerőszabájózó és bemeneti választó
az előerősítő szerelt belseje, a kutyaszőrők a relék kattogását hivatottak csökkenteni
Az akkumulátoros előerősítő előlapja
Az akkumulátoros előerősítő előlapja - üzemben
Dokumentációk
kapcsolási rajza
akkutöltő rajz
|
|
A teljesen brumm nélküli élet gyönyörei.
Az akkumulátoros előerősítő előlapja - fadobozos változat
Mint már említettem, a korábbi előerősítőmmel vagy nem is az előerősítővel inkább a fono fokozattal nem voltam megelégedve. (Lásd. GADP02 cikk) Ez az elégedettlenség nem annyira a hangjának szólt, sokkal inkább a brumm-nak. Ez a brumm azután a rögeszmémmé is vált és egyetlen jó megoldást tudtam elképzelni a megoldására, mint a teljesen hálózat mentes működést. Ez akkor még nem volt nyilvánvaló, hogy akkumulátort jelent. Szerencsére a számítástechnikában szünetmentes tápegységek számára készített akkumulátorok igen kedvező - immáron emberi együttélésre is alkalmas példányok gyártására készteti az ipart. Ez persze nem azt jelenti, hogy mondjuk az ólomzselés akkumulátorok megjelenése kizárólag a számítástechnikának volna köszönhető, mert ezt nem tudom, de mindenesetre ösztönzőleg hathatott. A telepes vevők idejében minden bizonnyal szélesebb telepválaszték állt volna rendelkezésemre, de egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy a kezelése ilyen egyszerűen megoldható lenne, mint például a már említett ólomzselés akkumulátorok. Végül is az akkumulátoros táplálás mellet maradtam. Ezt több dolog is indokolta, első körben a hálozat mentesség ígérete. Második körben az a tény, hogy egy akkumulátornál - szemelőtt tartva az Audiófil irányelveket, kevés alkatrész felhasználásával nehéz jobb megoldást találni. Ráadásul az akkumulátoros ellátásnak a hangra jótékony hatásai is vannak mégpedig a természetes hangzás, több és részlet gazdagabb mikro információ a zenében. De, vegyük figyelembe, hogy a tápellátás nem az egyetlen megoldandó kérdés ilyen esetben. Első dolog a felhasználandó cső típusának kiválasztása. Ez sokkal inkább befolyásolja a felhasznált tápot. Mint ismeretes az Fehér-fülűek körében ilyen feladat ellátására kizárólag az ECC88 illetve E88CC, és az ezzel megegyező csövek használata elfogadott. (Bár, ezzel én nem értek egyet, de ez az én véleményem.) Mint ismeretes ez a cső nem szereti a magas anód feszültségeket, legalábbis hangilag. Azért az extrém alacsony anódfeszültség - mint pl. az akkumulátorral előállítható 1x, 2x, max. 3x 12V. - sem az esete. Az alacsony feszültségű csövek elemzésétől itt most eltekintenék, mivel az MC elő-előerősítő cikkben ez már leíratott. (Itt) Bár az [1] forrás szerzője inkább az E188CC-t preferálja én még is inkább az ECC86-nál maradtam. Ennek leginkább a beszerezhetősége volt az oka és az, hogy ezt a csövet több gyártótól is el lehet érni - bár igen gyakran a többféle cimke ugyanazt a gyártású csövet jelenti. (lásd. a már említett MC elő-előerősítő cikket és az ott említett Tungsram - Telefunken csöveket)
Miután kiválasztottuk a megfelelő csövet, még mindig marad a RIAA korrekciót megvalósító kapcsolás nehézsége. A (már említett) GADP02-nél ismertetett okok miatt a negatív visszacsatolást használó megoldásokat elkerülendő kiváló megoldásnak mutatkozott az [1] forrás kapcsolása, amit a szerzője számitógéppel segített áramkör szimulációt felhasználva tervezett meg, és igen jó eredményeket kapott. Az eredeti cikk kidolgozottsága és részletessége miatt, én nem is akarom a részletekkel untatni a kedves olvasót. Összegzésűl a harmónikus torzítás alacsonyan tartása miatt a RIAA korrekciós hálózat két erősítő közé került, az az két részre osztódott. Az első és második erősítő közé a 3180/318µs-t megvalósító hálózati rész került, míg a második és harmadik erősítő közé a 75µs-t megvalósító. A harmónikus torzítás így már 60KΩ-os terhelő impedanciától igen alacsony (0,33% / 1Khz). A terhelő impedancia csökkentésével viszont rohamosan növekedne, ezért nem is ajánlott az 50KΩ alá menni. (Figyelem! Nem csöves eszközök bemeneti, és így emiatt a RIAA szempontjából a kimeneti -terhelő- impedencia 47KΩ-ra adják meg. Tehát érdemes még egy csöves vonal illesztővel ellátni, vagy csöves bemenetű végerősítőt használni.)
A megvalósítás: A kapcsolás igen egyszerű, megépítése, felépítése miatt nem okoz különösebb nehézséget az utánépítese. - Én természetesen az ortodox hozzá állásom folytán forrléces szereléssel követtem el. - Mivel az eredeti [1] cikkben is említett kapcsolás az E188CC-t használja egy kissé meg kell változatani pár alkatrész értékét, hogy az ECC86 is munkába lendülhessen. (A kapcsolási rajzon zárójelben az eredeti értékek vagy is ECC188-hoz) Erősítő kimenete közvetlenül is képes meghajtani egy végfokot, de ha szükséges - még ha csak fázisfordítás miatt is - használhatunk vonali erősítőt. Én első körben a kapcsolás 3. erősítő részét - az impedencia illesztőt - megdupláztam, ebből alakítottam ki a vonali erősítőt. Később ezt átalakítottam. Maradt az egy cső felhasználása oldalanként, de az első cső fél normál földelt katodú, míg a tulajdonképpeni vonal meghajtó egy katódkövető kapcsolás lett. Az én esetemben, lényeges hangváltozás nélkül. A tápellátásáról két darab 12V-os 7Ah-ás ólomzselés akkumulátor gondoskodik. Az MC elő-előerősítővel egybe épített változat feltöltött aksikkal 6 órás üzemet engedélyez (8db ECC86) úgy, hogy az egyik aksi a fűtő. Ha ezt megcserélem akkor további közel 6 óra adódik a másik aksival való fűtés esetére is. Ha csak öt órát használjuk az egyik, illetve a másik bekötésben, a pár voltos anódfeszültség esést én nem hallottam meg, de az ötödik óra után már hallható, és a hatodik órát már az idő nélkül is észrevehetjük. A kialakítás olyan, hogy a hállózati feszültség csak töltéskor és csak töltésre jelenik meg az erősítőben. Az első és így kísérleti példányban a vezérlést forgótengelyes (Yaxley, Jaxley) kapcsoló oldaj meg. Az akkumulátorok kapcsolását relék végzik. Ilyen esetben vegyük figyelembe, hogy a relék aktivizálása időbe telik! Nekem pár relém érintkezője elégett mire a tárcsa két szélére tettem a bekapcsolás egyik, illetve másik lehetőségét. A másik fontos dolog - bár, a keresztmetszetet csökkenti - a baleset megelőzés miatt, minden akkumulátort biztosítékon keresztül kössünk be, illetve használjunk! Csúnya munkát képes végezni egy direktbe kötött akkumulátor zárlat esetén! Szerencsére ezek a mai ólomzselés akkumulátorok különösebb kezelést nem igényelnek. A töltésről egy egyszerű konstans áramú töltő gondoskodhat. Az [1] forrásban említett töltő L200-as integrált áramkör felhasználásával készült, és én is ezt használom, igaz az eredeti cikkben megadott alkatrész értékkel nem működik, de ezt könnyű orvosolni. - a mellékelt rajzon már javítva! -
Nagyban meg tudja könnyíteni az életet egy jó előerősítő frontend (vezérlés) ami leveszi vállunkról az akkumulátorokkal és a forgó tárcsás kapcsolóval való bíbelődés "örömeit". Az akkumulátoros előfokozat megkapta az előerősítő vezérlést (PAFE3) és így már megfelelő komfort érzetet biztosít, távszabályozó, relés hangerő állítás, hogy a jel útjába csak olyan alkatrészek kerüljenek amelyekre igényt tartunk és ne csak olyan ami muszály.
A hang: Jelenleg ennél jobb hangú fonófokozatot nem hallottam. Az első megépítést kísérletnek szántam, csak hogy kipróbáljam. Most már látható, hogy érdemes drága alkatrészekkel is megépíteni. A kísérleti példányban kék, és mint a képen látható, az MC fokozatban zöld ERO kondikkal. A zöld ERO kondikat azóta már lecseréltem, de a megfelelő kondik kiválasztása még tart. Azóta több meghallgatáson is átesett a készülék. Minden meghallgatáson sokkal drágább és nevesebb készülékekkel mértük össze, nem beszélve arról, hogy az én változatomban egyenlőre "olcsó" alkatérszek hallhatók. A meghallgatási tesztek konkluziója egyértelműen az akkumulátorok hangját favorizálja. A hálózati készülékek esetében a zenekar fészkelődik, izeg-mozog. Az akkumulátoros táplálásnál leülnek, megnyugszanak és Zenélnek. További tapasztalat, hogy ha van is a rendszernek hibája azt nem dörgöli a hallgatóság orra alá, csak diszkréten jelzi, akár a saját hibáiról is legyen szó, akár a lánc következő vagy előző láncszeme kiritizálható. Valóban a hagja még nem kiforrott, egy nagy alkatrész csere-bere teszt még hátra van, hogy sikerüljön az optimális, kiegyensúlyoztottságot megtalálni.
| | |