A mesh vagy mesch, azaz a háló misztikuma. Tőlünk nyugatabbra fekvő országokban mostanában divatossá váltak a háló anódos elektroncsövek. Olyan mértékben, hogy nemcsak a klasszikusan így gyártott típusok, hanem az audió közösségben népszerűségnek őrvendő típusokat is készítik ma már ilyen anód kialakítással. Eleinte azt hiheti az ember, hogy ismét valami marketing fogás, de nem! Valóban van valami benne.
A háló anód igazából – legalább is amit én láttam – nem is háló, hanem egy apró lyukakkal perforált anód lemez, ami háló hatását kelti. Eredetileg az anód drótszövet volt, innen az elnevezés. Sajnos semmilyen általam fellelhető információ nincs arról, hogy az ilyen kialakítású anód minek a következménye. A preciziós RF csöveknél alkalmaztak ilyen kialakítású anódokat. Ez számos gyártónál megtalálható, mint pl. a Western Electric, Philco, Cunningham és más amerikai gyártóknál is fellelhetőek, mint igazi háló anódos csövek. A másik kategória amit annak neveznek, de valójában nem az. Az anód nem háló, hanem az anódot még, körbe veszik egy perforált lemezzel, vagy hálóval árnyékolás gyanánt. Ilyen a jól ismert a Philips EF86 is. A szaksajtó azonban mélyen fejet hajt előtte és az egekig dícséri. Így aztán felvetődik az emberben a jól ismert gondolat, hátha igazuk van? Tehát ki kell próbálni, és mindenképpen a fejlődés következő lépésévé érdemes tenni egy ilyen kísérletet, mint ahogyan a régi elektroncsövekkel való kísérlet is régóta foglalkoztatott már, ami azóta valóban az elgondolásaim szerint alakultak lásd. GAD300 Blue
Amikor tehát a fejlődés felé vivő úton az öreg elektroncsövek irányába mozdul el az ember, előbb utóbb szembetalálja magár olyan legendákkal, mint a Telefunken RS237 (I típus 1937 környékéről). Ennél a csőnél érdemes elidőzni. A németek híresek a precizitásukról, és amit precizitásként tudni lehet ebbe a csőbe valószínűleg bele is forrasztották. A csőnek több érdekessége is van, és csak az utca emberének érdekes a némelyiken feltűnő jellegzetes harmadik birodalom jelvénye, a burába marva. (A cső hátuljába van marva lásd. ezen a képen ) Maga az anód és felépítménye az I. Világháborús német katonák hátán viselt táskára emlékeztet - engem. A cső manapság már nem gyártott. A jelentőségét még is az adja, hogy az európai 211-es titulussal illethető. Amíg azonban az amerikai 211 szokványos kialakítású, addig ez a cső számos érdekességet tudhat magáénak, nem beszélve a csillagászati áráról. Az első érdekesség a getter hiánya. Ez a bevonatként alkalmazott Zr-nak köszönhető és ezért nem látható a búrán a szokásos fémesen csillogó getter folt.
A másik érdekessége a csőnek, hogy az anód kialakítását illethetnénk a ma divatos mesh, vagy mesch, de leginkább magyarosan háló kifejezéssel, bár valójában perforált lemez. Talán a hálóanód kialakítás első megvalósítását tisztelhetjük benne. Hogy aztán miféle mérnöki furmány miatt követték el vele ezt a dolgot nem igen lehet tudni. Talán a felület növelése miatt, vagy az anód súlyának csökkentése volt a cél? Hiszen a cső a Heinkel HE-111 bombázó fedélzetén rendszeresítve volt, és mint ilyen, fontos volt a stabilitás és a kicsi súly a magas G terhelés esetére. Az is meglehet, hogy ennél kézenfekvőbb az elgondolás és inkább annak következménye, hogy a tóriumos wolfram katód - amúgy szívdöglesztő - melegének és a becsapodó elektronok mozgási energiája miatt melegedő és ennek hatására deformálodó anódlemezt próbálták a hálóval megoldani. A háló ugyanis jól viseli a mechanikai deformitásokat, és sokkal nagyobb toleranciával viseltetik irántuk. De ennél puritánabb oka is lehetett, nevezetesen a gyártáskori anód izzítás elvégzése kevesebb idő alatt valósítható így meg, ezért a gyártáskori termelékenység növekedett általa. Technikai adatai: a maximális anódfeszültség 1000V, anódáram 80mA. A µ-je 12. A fűtő feszültsége 10V, 3,3A. A katód anyaga: tóriumos volfrám. Sokak szerint a legszebben szóló háló anódos, mind közül, amit sajnos saját fülszerkezetemmel még nem volt alkalmam megkóstolni. Amúgy igaz is lehet, hiszen az "Europai" fűl számára a leginkább kedvelt hangkaraktere a Telefunken csöveknek van.
Amit viszont igen, és másoknak is csak ajánlani tudom az a 300B-k hálóanódos változata, mégpedig a kínai ipar termékei közül. Sajnos kevesen tudják, hogy az általunk lesajnált és giccs, meg erős gumi szagot árasztó kínai termékek nem a kínai óriás-ipar csúcs termékei. Az, amit jelenleg kínai termékként ismerünk, a kínai termékek alsó kategóriája. Amikor a kínaiak majd úgy ítélik meg a magyar gazdaságot (reméljük lesz ilyen), hogy megérett az eggyel való feljebb lépésre, akkor kezdik majd hazánkat is elárasztani a jobb minőségű termékekkel, ami még mindig csak a közepes minőség lesz, és persze létezik csúcs kategória is. Már csak azért is érdemes rájuk odafigyelni, mert lassan kiszorul minden más. De a politizálás helyett térjünk vissza a katódok melegébe és lássuk mit is tud ez a kínai csoda. A kínai 300B-k fejlődése elég sok félét adott már nekünk. A sima normál 300B után rövidesen megjelent az erősített kivitel, ami aranyozott rácsot, kivezetést és nagyobb anódáramot jelentett. Ezt a későbbiekben tovább fejlesztették és kijött a grafit anódos változat. Ezt a változatot látták el háló anóddal és a kornak megfelelő design-al, azaz teniszlabda burával, ami a ’30-as éveket idézi. Maga a cső a kínai csúcs design-nek megfelelő díszdobozban érkezik, mérési lappal együtt. Kétféle létezik belőle a szürke anódos és a feketített anódos , valamint létezik még egy olcsóbb változat, ami a szürke anódos „butításával” áll elő (300B-98C ), és a díszdoboz is elmarad. Egy ilyen fekete anódos tulajdonosa vagyok immár három éve és semmi mechanikai, illetve elektromos hibára nem leltem eddig, ami például kezdetben a 211-eseket jellemezte. Előtte a grafitos változatot hallgattam. Már az első próbánál a grafitossal szemben megállta a helyét pedig még 0-km-es volt. A hangját jól jellemzi a lágyság a kellemes fülbe és bőr alá kúszó melegség kedvesség, a 300B-k amúgy jellegzetes érdessége helyett. Mondhatnánk azt is, hogy a 2A3-kat is felülmúló zeneiség áradt szét a térben, használatával. Úgy érzem ez a cső közeliti meg, legjobban, a bennem élő képet arról, ahogyan a zenének szólnia kellene. Eddigi füleléseim során nem tapasztaltam hozzá fogható természetességet, és nem sikerült rajtakapnom semmiféle szinezésen. Már elsőre megmutatkozott, hogy a grafitos verziónál sokkal hamarabb melegszik be. (Ilyenkor nem a katód felfűtésére gondolok, hanem minden csőnek a katód felmelegedésén túl van egy bizonyos bemelegedési ideje. Ezen idő elteltével -kb. 20-30 perc, jó esetben – válik a cső értékelhetővé, mert hidegen más a hangja és többnyire a tere is szűkebb.) Az összehasonlítást a normál verzió, a grafitos, és egy Sovtek gyártmányúval végeztük. A Sovtek 300B-t amúgy igen kedvelik, mert kellemes lágy hangjával gyorsan barátságot lehet kötni, sajnos mechanikailag nem túl jó konstrukció. A vaktesztben azonban gyorsan és jellegzetesen elkülönültek egymástól a csövek, így a vakteszt meghiúsult. A hallgatók egységesen azon a véleményen voltak, hogy bár kellemes a Sovtek hangja mégis olybá tűnt, mint ami színezi a hangot és nem a természetest, az eredetit közvetíti. A hatása hasonlít az ezüst kábel effektusomra miszerint maradtam a réznél. Az alap 300B-t magasan lekörözi mindkét változat, így érdemlegesen összehasonlítani nem érdemes. A grafitos és a háló zenéje fejlődésben egy irányba mutatnak, aminek a háló a csúcsa. Az jó kérdés, hogy vajon miért? A két anyag, ami a különbséget adja teljesen más. A válasz valahol a kvantum mechanika rejtett ösvényein található meg, valószínűleg.
Ennek a hálóanódnak a másik jellegzetessége az a szépség, amivel belopja magát az ember szívébe. Nem akarom ezt különösebben ecsetelni, hiszen a GAD300 KIT leírásánál már megtettem, és fényképekkel is illusztráltam. Az esztétikai élményt, még tudnám fokozni egy 102D-s meghajtó fokozattal ami esetleg szintén hálóanódos kivitelű lehetne. Ez a felállás amúgy sem lenne elhanyagolható, mert véleményem szerint az igazság nem az anód geometriai formályában, mind inkább háló kialakításában keresendő, ráadásul a 102D-ből esetleg hallgathatnánk antik darabot is feltétlen báriumos katóddal. Sajnos erről nincs információm, hogy a katódanyaga követi-e az eredetit, vagy csak a ballon formálya az ami hordozza a régit. Technikai adatait nem irnám le, hiszen megeggyezik a 300B-vel. A szakirodalom azonban azt ajánlja, hogy a wattokat kicsit fogjuk vissza 28W környékére, amit a cső élettartamban meghálál. A GAD300-as kapcsolásában alkalmazott 1K-os ellenállás, mint automatikus előfeszűltség beállító elem gondoskodik nálam az amúgy sem "csutkán" járatott üzemről, de nem mértem, hogy 28W lenne-e. Valószínűbb, hogy valamivel magasabb (kb. 30W lehet), de még nem derült ki ilyen körülmények között mekkora az élettartama. Mindenesetre, amióta megvan, használom, a többiről meg majd aztán tudok, nyilatkozni. Összességében mindenkinek csak ajánlani tudom. A Fullmusic verziót még nem hallottam, de tudni lehet, hogy a hallgatottal egy gyártósoron készül, ezért nagy különbséget – várhatóan – nem hallanánk. ( A Fullmusic a SOFIA valamint és a TJ néhány amerikai viszonteldó kérésére nyomódik a csövekre, azt azonban nem tudom, hogy valami válogatás függvényében-e vagy csak - na, akkor erre az 1000db-ra azt írjuk, hogy... módon) Tudom azt is, hogy kicsit illúzióromboló a 300B-ről azt írni, hogy érdes hangú, de sajnos az alap 300B az, és nem csak a kínai gyártmány. Egy 300B-s erősítőt összehasonlítva egy 2A3-al szinte mindig a 2A3 kerekedik felül, ha nem számítjuk a teljesítményéből eredő hátrányát. A dinamikus zenéhez azonban még nagy érzékenységű tölcséres hangsugárzó esetén is jól jön a teljesítmény tartalék, ami a 2A3-nak nincs. Ezért is kísérleteznek sokan a paralellSE megoldásokkal, ami a csövek párhuzamosan kötésével érhető el. Ez persze tovább bonyolítja a helyzetet, hiszen a két csövet immár rendesen meg kell hajtani … a többi felmerülő problémáról ne is beszéljünk. Véleményem szerint tehát a legjobb megoldás, mind hangban, mind pénztárca tekintetében ez a megoldás, és ezért is foglalkozom ezzel. Ha lesz jobb, hasonló árban akkor természetesen azt is fogom ajánlani. A háló diadala tovább fokozódik és megjelentek a hálóanódos egyenirányító csövek is. Hozzám a hosszított anódú változata jutott el a TJ Full Music gyártmányaiból, de sajnos meghallgatni nem tudtam, így ilyen irányú véleményt nem tudok írni, de a kinézete minden képpen gyönyörű. |